Planering av en resa
Kategori: Allmänt
"Om du är rädd, gör det inte, om du gör det, var inte rädd"
-Djingis Kahn
Nu är det mindre än en månad kvar till start!
Vi planerar att starta vår resa i London den 19 Juli.
Förberedelserna rullar på, vi känner oss inte färdiga.
Jag tänkte skriva några rader om saker man rimligtvis bör ha löst innan man startar ett "Mongol Rally"
Efter som rally vi ska köra är ett välgörenhetsrally, så bör man rimligtvis utgå ifrån att man måste han en bil, en välgörenhetsorganisation man vill stödja och en färdplan.
Alltså: (förtydligan)
1: Bil
2: Välgörenhetsorganisation
3: Färdplan
Svårare än så är det inte, egentligen.
Vi började med punkt 2, val av välgörenhetsorganisation.
Vi valde SOS barnbyar, för att vi kände att deras verksamhet känns seriös och framförallt ett bra syfte.
SOS barnbyar jobbar med att ta hand om föräldralösa och utsatta barn runt om i världen, SOS hjälper barnen med allt ifrån livnödvändiga åtgärder till möjlighet för utveckling och utbildning. Ett ädelt syfte med andra ord.
Viktigt för oss att upplysa om!
ALLA våra donationer och sponsorpengar, företag såväl privata donationer skänks till SOS barnbyar.
Inga donationer kommer att användas till själva resan. Den betalar vi såklart själva.
Vissa företag har endast möjlighet att skänka oss saker.
Dessa saker har vi därför bestämt att vi ska "lotta ut" bland våra privata donatorer.
Därför är det viktigt att ni märker er donation med namn.
Vill ni skänka pengar till SOS banbyar och dessutom medverka i vårt lotteri gör man det här:
Vill man köpa sig en väl exponerad plats på vår bil, bör man kontakta Thomas Wästvind och vara beredd på att skänka en slant till SOS barnbyar.
3: Färdplan
Vi har planerat att åka genom följande länder:
England |
Frankrike |
Schweiz |
Lichtenstein |
Tyskland |
Österike |
Slovenien |
Kroatien |
Bosnien |
Serbien |
Makedonien |
Grekland |
Turkiet |
Georgien |
Azerbaidjan |
Kazakstan |
Uzbekistan |
Tadjikistan |
Kirgistan |
Kazakstan |
Ryssland |
Mongoliet |
Vi vet att detta såklart inte är den närmaste vägen, men den vägen vi VILL åka.
Tyvärr hade vi hoppats på att få ha med Iran på vår lista, men vi ansåg att de administrativa göromålen rörande blev för omfattande (och för osäkert, gällande att faktiskt få passera gränsen när man väl är där.)
En av höjdpunkterna i dubbel bemärkelse är Pamir Highway, den klassiska "motorvägen" M41
Pamir är en del av den gamla sidenvägen, men även en del av Himalayas.
Nedan kan ni se en karta över den ungefärliga färdvägen, men också en höjdgraf över vägen. (Kebnekajse är 2,106 möh.) Högsta del av pamir är närmre 4800 möh.


I övrigt önskar vi förslag på sevärdheter längs resan. Alla förslag uppskattas.
3:Bilen
Som jag skrev i tidigare inlägg har vi utgått ifrån att vi skulle köra "Rambo Lambo" hela vägen.
Det kommer vi inte att göra.
Anledningarna till det är flera, men främsta anledningen är logistikproblem. Problematiken med att försäkra en unik bil tillverkad i 300 ex visar sig för omfattande.
En annan anledning är att känslan som ska finnas i rallyt, känslan av att köra skitbil till Mongoliet inte kommer att uppfyllas.
Därför kommer vi att köra Lambon till Turkiet, därefter byta till en riktig rally bil (som vi kommer att dra med oss på släpkärra).
Så håll i hatten och låt mig presentera vår riktiga rallybil som vi tänkt ska ta oss från Turkiet till Mongoliet, genom massiva bergskedjor tre öknar och åtskilliga mil av obefintliga vägar:
en FIAT 600 från 1964
en FIAT 600 från 1964

Så i en korg av 600 kilo massiv italiensk design ska vi lägga alla våra ägg.
Vi räknar med att Fiatens hord av arbetsamma hästkrafter (c:a 30st) ska ta oss fram ända till Ulan Bator.
Och nu när jag släppt bomben, ber vi ödmjukast om donationer till SOS barnbyar (följ vår länk)
och stilla böner för oss på vår resa.
Ingela Fredriksson säger:
Bloggadress: http://www.lamborghiniwife.com
Vad roligt och intressant att läsa, ska följa dig och min sambo:)